Even voorstellen: Bas Strijbos

Aan de hand van een aantal interviews met medewerkers stellen we Focus Enterprise Solutions graag aan je voor. Deze keer een interview met Bas Strijbos, Klantcoördinator (Support Consultant).

Wie ben je?

Ik ben Bas Strijbos, 55 jaar oud, getrouwd met Luisa, zonder kinderen en ik ben het baasje van een klein vrolijk hondje. Mijn opleiding, heel lang geleden, is technisch (elektronica), maar op dat vakgebied ben ik eigenlijk nooit werkzaam geweest. Al vroeg in mijn carrière ben ik gaan werken als assistent- bedrijfsleider in een productiebedrijf en door de jaren heen, binnen dat familiebedrijf, doorgegroeid naar bedrijfsleider en salesmanager. In 2007 heb ik het roer drastisch omgegooid en verhuisd naar Brazilië. Mijn baan opgezegd, mijn huis en alles wat ik bezat, verkocht en vertrokken met het idee om nooit meer terug te keren naar Nederland, alleen nog voor vakanties en familiebezoek. In Brazilië heb ik als zelfstandige gewerkt voor een Spaans bedrijf, heb ik websites gebouwd voor lokale ondernemingen, heb ik voor een Nederlands bedrijf gewerkt en een klusbedrijf gerund. Alles met succes, maar de onregelmatigheid van inkomsten zorgden voor veel stress en uiteindelijk besloten om na zeven jaar weer terug te keren naar Nederland. In de tussentijd mijn huidige vrouw leren kennen die uiteindelijk met me wilde met mij trouwen en nadien inmiddels sindsdien in Nederland woont.

Ik voel me verantwoordelijk voor het welzijn van onze klanten, waarbij ik ervoor zorg dat klantproblemen op de juiste manier worden geadresseerd en volgens het juiste pad worden afgehandeld.

Wat is je functie?

Ik ben begonnen als salesmanager bij Focus Enterprise Solutions (destijds GreatCircle). Maar sales in de IT-wereld is wat anders dan sales voor een productiebedrijf, waar de te verkopen producten in de hand gehouden kunnen worden. Daarom werden, in overleg, mijn werkzaamheden snel afgestemd op hetgeen wat mij beter lag en dat was klantsupport. Momenteel ben ik supportconsultant binnen de afdeling MA (Managed Applications) en ik noem mezelf “klantcoördinator”. Ik voel me verantwoordelijk voor het welzijn van onze klanten, waarbij ik ervoor zorg dat klantproblemen op de juiste manier worden geadresseerd en volgens het juiste pad worden afgehandeld. Hiervoor steun ik vaak op de inhoudelijke kennis van collega’s, die op verzoek bepaalde onderwerpen afhandelen. Ik voel het als mijn taak om de klant een blij gevoel te geven over de samenwerking met Focus Enterprise Solutions.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag bij Managed Applications eruit?

Mijn werk wordt gedreven door de door de klant gemelde problemen (incidenten) en is daarom nooit te voorspellen. Plannen kunnen eigenlijk nooit worden gemaakt, ik weet nooit wat die dag op tafel zal komen. Er zijn veel dagelijkse interacties met collega’s, partnerbedrijven en klanten. Alles om de voortgang van het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik probeer ook de afdeling te ondersteunen met niet-operationele zaken, zoals planning, waarbij ik de collega’s probeer te helpen om capaciteit beschikbaar te krijgen voor momenten dat ze dat nodig hebben. En verder natuurlijk alle dingen die me voor de voeten komen, zoals ik eerder al heb aangegeven; daar voel ik me prettig bij en ik hoop dat dit waarde toevoegt aan het bedrijf.

Hoe vind je het dat we nu Focus Enterprise Solutions zijn?

De opzet van Focus Enterprise Solutions sluit meer aan op mijn eigen waarden; niet groot, warm en met kundige en betrokken collega’s. De managementlaag is weer op het niveau dat ik verantwoord acht en zorgt voor korte lijnen om snelle besluiten te kunnen nemen. Helemaal goed! Ik zou zo graag willen dat de markt dit ook gaat zien. Ik ben van mening dat een belangrijk segment van onze markt voordeel heeft van de huidige bedrijfsstructuur en cultuur. Ik zeg altijd: onze klanten zijn ook mensen! Dat lijkt misschien logisch, maar niet altijd duidelijk in acties. Klanten willen een partner die hen helpt, die hen een goed gevoel geeft en dan komt het commerciële aspect vanzelf.

Met welke collega’s heb je in je werk het meeste contact?

Ik heb eigenlijk met iedereen contact, maar vooral met de collega’s van mijn afdeling. Ik wil een teamspeler zijn en iedereen helpen als dat mogelijk is. Contact met de overige collega’s is ook intensief, vooral omdat ik ze nodig heb om operationele problemen op te lossen. Niet alleen uit eigenbelang, maar ook door interesse, spreek ik de complete organisatie regelmatig.

De opzet van Focus Enterprise Solutions sluit meer aan op mijn eigen waarden; niet groot, warm en met kundige en betrokken collega’s. … Als je het gevoel wil hebben dat je werk bijdraagt aan het algemene succes, dan moet je zeker bij Focus Enterprise Solutions zijn.

Zijn er goede doorgroeimogelijkheden?

Zoals ik gewend ben, komen de doorgroeimogelijkheden vanzelf als je (goed) doet wat er in je huidige functie noodzakelijk is. Zo ook bij Focus Enterprise Solutions. Er is ruimte en aandacht voor ontwikkeling, maar doorgroeien moet niet altijd een doel op zich zijn. We staan als medewerkers voor een taak, als onderdeel van het geheel en die moet altijd eerst uitgevoerd worden, daar ben ik erg strikt in. De tak is een middel, goede medewerkers groeien vanzelf, dat is een logisch vervolg.

Waarom zou je bij Focus Enterprise Solutions moeten komen werken?

Dat is een moeilijke vraag, want iedereen heeft daarbij een persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Als je een “negen tot vijf” baan wil hebben waar alles voorspelbaar is, dan moet je niet bij Focus Enterprise Solutions zijn. Als je dicht bij je collega’s, het bedrijf en de klanten wil staan, dan moet je wél bij Focus Enterprise Solutions zijn. Als je bezig wil zijn met nieuwe technologie en processen en je wil blijven verdiepen in veranderingen, dan moet je wél bij Focus Enterprise Solutions zijn. Als je het gevoel wil hebben dat je werk bijdraagt aan het algemene succes, dan moet je zeker bij Focus Enterprise Solutions zijn.

Herken jij jezelf in bovenstaande tekst en wil jij samenwerken met Bas? Check de vacature voor een Support Consultant op onze werkenbij website.

Dit interview is onderdeel van de serie ‘Even voorstellen’. Regelmatig posten we nieuwe interviews met collega’s:
Even voorstellen: Andre Snijder, CEO
Even voorstellen: Tjitse Jousma, Business Development Manager
Even voorstellen: Paul de Bruijn, Consultant
Even voorstellen: Romano van Leeuwen, Projectmanager

Reageren is gesloten.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, blogs, downloads en events? Meld je aan voor de nieuwsbrief.