Even voorstellen: Romano van Leeuwen
Aan de hand van een aantal interviews met medewerkers stellen we Focus Enterprise Solutions graag aan je voor. Deze keer een interview met Romano van Leeuwen, Projectmanager.
Wie ben je?
Romano van Leeuwen. Geboren en getogen in Delft. Na mijn studie (2016), en na een periode van circa 5 jaar rond de wereld te hebben gewerkt, een Canadese dame leren kennen (Prince Rupert, Canada, vlakbij Alaska), waarmee ik nu in Nederland ben “gesettled”, in Nieuwegein. Sinds 2 jaar verloofd, en we trouwen op 7 Juni 2022 (!). Als geboren Delftenaar kan ik zeggen dat voor mijn verloofde deze stad (Nieuwegein) niet het meest representatief is voor typisch-Nederlandse architectuur, maar daar hopen we binnenkort verandering in te brengen (verhuizen…)!
Wat is je functie?
Ik ben Projectmanager. Hier ben ik vrij organisch naar toe gegroeid. Bij een vorige werkgever begon ik als inkoper. Daar ben ik betrokken geweest, als eindgebruiker en later kennisdrager vanuit het Supply Chain perspectief, bij de implementatie van een nieuw ERP systeem. Bij Broad Horizon Solutions ben ik als consultant begonnen maar groeide ik door naar Projectmanager. Nu bij Focus Enterprise Solutions ben ik ook Projectmanager en houd ik mij vooral bezig met het zo geolied mogelijk laten lopen van het projectteam, aangestuurd door het budget en de planning, en ik ben daarmee ook eindverantwoordelijk voor het projectresultaat. Daarnaast identificeer ik mogelijke tekortkomingen in het project en is het aan mij om dit zo spoedig en adequaat mogelijk op te lossen. Ook ben ik als Projectmanager de schakel tussen het projectteam van de uitvoerder, het projectteam van de klant, en de interne ‘stakeholders’, welke doorgaans een vertegenwoordiging hebben in de stuurgroep van het project.
Om te zorgen dat je continu aan de voorkant van de markt meeloopt, en dus niet achterloop qua kennis, zijn er ruime mogelijkheden om op aangeven van de persoon zelf verschillende trainingen of complete opleidingstrajecten te volgen.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er uit?
Dat ligt eraan of ik vanuit thuis werk of op locatie, bij de klant. Thuiswerken bevalt uitstekend, maar zoals met alles heeft dit zijn voor en nadelen. Onze werkomgeving, en ook de klanten, zijn daar gelukkig vaak erg flexibel in. Afhankelijk van je functie is na afstemming eigenlijk iedere verdeling van thuiswerken of op locatie werken bespreekbaar. Mijn gemiddelde werkdag ziet er als volgt uit:
Werken vanuit thuis (3 dagen per week)
07:30 – Wakker, korte douche en een korte wandeling voor de bloedsomloop!
08:15 – Klein ontbijt + kop koffie + het nieuws
08:30 – Laptop open, mails vorige dag avond / nacht beantwoorden (i.v.m. ‘globaal klantproject’ en verschillende tijdzones)
09:00 – Start eerste meetings, voornamelijk stand-ups van verschillende projecten waarin we per team stilstaan bij de afgeronde taken van de voorgaande dagen, waar vandaag de focus op ligt, en wat het teamlid limiteert in haar / zijn werk. Gevolgd door actiepunten vanuit stand-ups verwerken, limiterende factoren wegruimen of een aanzet daartoe
11:00 – Diverse projectplanning; overleggen bestaande projecten, overleggen pre-sales projecten, projectplanningen afstemmen en bijwerken a.d.h.v. budget.
12:00 – Lunch + korte wandeling voor de bloedsomloop!
13:00 – Vrij in te vullen tijdvak; doorgaans zijn er genoeg punten besproken in de ochtend voorafgaand om hier invulling aan te geven (denk aan ‘ad-hoc’ meetings, cases uitwerken, etc.)
14:30 – Project budget update + delen met klant
15:15 – Projectmanagement meeting met klant
16:15 – Actiepunten klant projectmanagement meeting verwerken
16:30 – Vrije ruimte
17:00 – 17:30 Status update ontwikkelactiviteiten Noord + Zuid Amerika (internationale klant). Deze kant van de wereld is dan net aan de dag begonnen.
Als ik op locatie werk (2 dagen per week) dan is vooral de start van mijn dag net even anders. Ik sla dan de ochtend wandeling over en heb in plaats daarvan mijn reistijd (max 30 minuten). En als ik op locatie ben maak ik eerst even tijd voor wat wandelgang gesprekken voor ik mijn laptop openklap. Daarna volgt eigenlijk aardig het schema zoals ik dat vanuit thuis doe.
Er is vast ook wel eens iets niet leuk aan je werk of op het werk. Hoe ga je daar mee om?
Dingen die niet lopen zoals gepland is toch wel een grote allergie van de meeste Projectmanagers. Als dingen niet helemaal lopen zoals je verwacht en / of gepland hebt, ga hier dan vooral proactief mee om en geef er een positieve draai aan. Als je deze houding aanneemt neem je vanzelf de mensen om je heen mee in dezelfde denkwijze. Zie veranderingen vooral niet als tegenslag, en werk toe naar oplossingen.
Waarom werken bij Focus Enterprise Solutions? Fijne collega’s, veel zeggenschap en er wordt naar je geluisterd.
Met wat voor type klanten heb je te maken?
Ik werk voornamelijk in de branches Retail en Logistiek. Ik werk dan samen met verschillende personen bij de klant. Denk aan Projectmanagers, IT Managers, Applicatiebeheerders, Key-users, IT Directeuren / overige Stuurgroep Leden en Solutions Architecten.
Hoe zorg je er voor dat je kennis up to date blijft?
Om te zorgen dat je continu aan de voorkant van de markt meeloopt, en dus niet achterloopt qua kennis, zijn er ruime mogelijkheden om op aangeven van de persoon zelf verschillende trainingen of complete opleidingstrajecten te volgen. Uiteraard is ieders situatie verschillend, en dient dit te worden afgestemd met de verantwoordelijke leidinggevende. Zo ben ik op het moment bezig met het Prince 2 certificeringstraject, en daarnaast ben ik compleet in de wereld van het ‘Scrum’ werken gedoken.
Waarom zou je bij Focus Enterprise Solutions moeten komen werken?
Fijne collega’s, veel zeggenschap en er wordt naar je geluisterd. We kunnen een hoop dingen met ons kleine clubje besluiten en ondernemen, waaronder verschillende company events en get-togethers. Ook hebben we een groot stuk autonomie gekregen t.o.v. de situatie voorheen waardoor we in de uitvoering van ons strategie daadkrachtiger kunnen zijn.
Waar denk je dat we over 5 jaar staan als bedrijf?
Een jonge, vlotte organisatie die continu aantoont dat het de klant echt aanhoort en begrijpt, waar ook een uitermate hoge prioriteit wordt gegeven aan het ‘happy’ zijn van de medewerkers.
Dit interview is onderdeel van de serie ‘Even voorstellen’. Regelmatig posten we nieuwe interviews met collega’s:
Even voorstellen: Andre Snijder, CEO
Even voorstellen: Tjitse Jousma, Business Development Manager
Even voorstellen: Paul de Bruijn, Consultant
Reageren is gesloten.