Focus Enterprise Solutions: een jaar verder

Focus Enterprise Solutions - jouw Microsoft ERP partner voor Dynamics 365

Een jaar geleden werd Focus Enterprise Solutions geïntroduceerd, een nieuw en zelfstandig label binnen de Broad Horizon groep. Focus Enterprise Solutions richt zich op Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management, Extended Banking en Managed Applications, waarbij we voortbouwen op de kennis en expertise die al sinds 1979 is opgebouwd.

Wij spraken Andre Snijder over hoe hij het eerste jaar Focus Enterprise Solutions heeft ervaren en vroegen hem ook hoe hij de toekomst voor zich ziet. 

Het eerste jaar

Andre kijkt heel positief terug op het eerste jaar: “Wanneer je net begint, is het toch altijd even spannend. Je moet maar afwachten hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen: lukt het je om bestaande klanten te behouden, kun je nieuwe projecten binnenhalen, kun je de medewerkers aan je binden en nieuwe medewerkers verleiden voor jouw bedrijf te kiezen? Toch is het ons gelukt om in dit eerste jaar op verschillende fronten onze doelstellingen te behalen en deze in meerdere gevallen zelfs te overtreffen.”

Focus op ERP-oplossing loont

“Daarbij kun je natuurlijk denken aan zaken als omzet en dat soort dingen,” gaat hij verder, “maar wat ik veel belangrijker vind, is kijken naar medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid. We zijn erin geslaagd om vrijwel al onze bestaande klanten aan ons te blijven binden, dat is een belangrijke graadmeter voor mij. En we hebben ook nieuwe projecten aan mogen nemen, onder zeer concurrerende omstandigheden en zonder uitgebreide historie als Focus Enterprise Solutions om op terug te vallen. 

Bij Focus Enterprise Solutions vinden we het erg belangrijk om continu met onze klanten in gesprek te blijven. En hoewel we op dit moment de klanttevredenheid nog niet formeel meten, merken we wel dat zij onze focus op de ERP-oplossing van Microsoft erg waarderen. Ik spreek al onze klanten regelmatig en vergaar daarmee waardevolle feedback. Natuurlijk is het niet altijd hosanna: we lopen ook wel eens bij een klant tegen de muur. Als we, bijvoorbeeld wegens ziekte, niet helemaal waar kunnen maken wat we hadden beloofd. Juist dan is het belangrijk om goed contact te hebben. Dan kunnen we samen met het team kijken hoe we processen of technische oplossingen nog beter kunnen maken. Zo zorg je ervoor dat het vertrouwen van klanten in Focus Enterprise Solutions groeit.” 

Constructieve feedback

Andre denkt even na en hervat dan zijn verhaal: “De medewerkerstevredenheid meten we overigens wel, en op dat vlak hebben we zeker de verwachtingen overtroffen. Het team geeft ons veel feedback: niet alleen over technische zaken, maar ook over de manier waarop we projecten aanpakken en over onze dienstverlening, bijvoorbeeld. Dat doen zij niet alleen via de formele wegen, maar ook gewoon bij company meetings of andere bijeenkomsten. Bij de start van Focus Enterprise Solutions was er nog een aantal medewerkers die eerst de kat uit de boom wilden kijken. Zij waren, met het oog op veranderingen in het verleden, niet altijd alleen maar enthousiast. Maar dat is in de loop van het afgelopen jaar radicaal veranderd. Het team voelt nu bijna als familie en gaat ook op die manier met elkaar om. Via OfficeVibe, onze medewerkerstevredenheidstool, kunnen teamleden elkaar op ieder willekeurig moment een complimentje geven. Daar wordt enthousiast gebruik van gemaakt.” 

Investeren in de toekomst

“Ik gaf bij de start van Focus Enterprise Solutions aan dat ik het belangrijk vind dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen. Dat is niet alleen goed voor hun eigen carrière, maar ook voor het vertrouwen van klanten: zij willen zeker weten dat er mensen met de juiste kennis aan hun implementatie- of beheertraject van Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management werken. Certificeringen zijn een goede manier om dit te laten zien. In het afgelopen jaar zijn er dus ook weer meerdere medewerkers gecertificeerd. 

We hebben daarnaast ook loopbaanpaden voor onze medewerkers gedefinieerd. Daarmee kan een consultant bijvoorbeeld doorgroeien tot architect. Dat gaat uiteraard gepaard met de benodigde opleidingen en coaching tot op een volgend kennisniveau. Maar we delen ook op informelere wijze kennis met elkaar. Tijdens Company-meetings kunnen medewerkers ons, om maar iets te noemen, ook bijpraten over de nieuwste ontwikkelingen bij Microsoft en welke gevolgen dat kan hebben voor ons en onze dienstverlening. Op basis daarvan kunnen wij bepalen in welke nieuwe technologieën we het best kunnen investeren voor de toekomst.” 

Niet op je lauweren rusten

“We hebben het afgelopen jaar veel bereikt, maar we zijn er nog lang niet,” zegt Andre. “Ik denk nog steeds dat het mogelijk is om binnen vijf jaar in de markt bekend te staan als een van dé specialisten op het gebied van Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management. Daarvoor moeten we aan onze naamsbekendheid blijven werken. Ik ben dan ook echt bezig om de contacten met Microsoft verder aan te halen, maar ook met concullega’s. Ik geloof namelijk dat we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen versterken. Er is een markt voor ieder type implementatiepartner. Wij hebben een boutique-aanpak gekozen en dat lijkt voor ons goed te werken, maar dat wil niet zeggen dat dat bij ieder bedrijf werkt. Sommige zullen liever gebruikmaken van een andere aanpak. Wat belangrijk is, is dat je je klanten op een goede manier helpt. Op het fundament van vertrouwen dat zo ontstaat, kun je dan verder bouwen.” 

Toekomstplannen

“In dat kader formuleren we dus ook onze toekomstplannen. We hebben echt een hele lijst aan zaken die we nog willen oppakken of uitbreiden dit jaar. Zo willen we in het komende jaar de klanttevredenheid formeel gaan meten, zodat we daar ook beter op kunnen sturen en ingrijpen als het nodig is. 

Een ander concreet doel voor de toekomst is om meer de samenwerking te zoeken met zusterbedrijven binnen de Broad Horizon-groep. Wanneer we bijvoorbeeld een ERP-implementatie doen, is dat een langlopend project. Maar tijdens zo’n project kom je er ook achter dat een klant behoefte heeft aan andere zaken, zoals rapportages en managementinformatie. Nu is Cmotions, een van onze zusterbedrijven, daarin gespecialiseerd. Hoe fijn is het dan voor een klant als je die kennis en specialisatie in onze dienstverlening kunt ‘in-klikken’? Dat is win-win! En zo zijn er natuurlijk nog veel meer samenwerkingen met andere labels binnen de Broad Horizon-groep te bedenken. Daarnaast gaan we ook echt investeren in het Power Platform en andere technologische ontwikkelingen bij Microsoft, maar ook marktontwikkelingen binnen onze klantsegmenten. Op deze manier kunnen we ons dienstenportfolio in de loop der tijd uitbreiden. Niet dat we onze focus verliezen, maar we willen bestaande diensten uitbreiden omdat we merken dat onze klanten daar behoefte aan hebben.

Twee pilaren

“Over het algemeen kun je zeggen dat we Focus Enterprise Solutions hebben opgezet op twee pilaren: tevreden klanten en tevreden medewerkers. Beiden zijn belangrijk maar we kunnen geen goede diensten leveren zonder blije, tevreden en energieke medewerkers. 

Ik ben ontzettend trots op ons team: hoe zij in het eerste jaar eventuele twijfel achter zich hebben gelaten en er nu vol voor gaan. Dat zij ons het vertrouwen geven, de feedback die we nodig hebben om te groeien en verbeteren en zij zich inzetten om Focus Enterprise Solutions nog beter te maken! Zonder dit team was het eerste jaar zeker veel minder succesvol verlopen,” concludeert Andre.

Meer weten?

Wil jij na het lezen van dit blog weten hoe Focus Enterprise Solutions jou kan helpen om het beste uit jouw ERP-systeem te halen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Of ben jij een Consultant, Solution Architect of heb jij veel ervaring met Dynamics 365 Finance en Supply Chain Management en lijkt het jou leuk om bij een jong en dynamisch bedrijf te werken? Check dan onze vacatures.

Reageren is gesloten.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, blogs, downloads en events? Meld je aan voor de nieuwsbrief.