Dynamics 365 Wave 2 2022: Wat is er nieuw?

Door het jaar heen brengt Microsoft meerdere (kleine) updates uit van Dynamics 365 Finance en Supply Chain Management. Daarnaast zijn er in april en oktober standaard twee grote updates, ook wel Waves genoemd. In deze Waves worden nieuwe functionaliteiten en verbeteringen geïntroduceerd. Deze staan vermeld in de uitgebreide releasenotes van Microsoft, welke uit 365 pagina’s bestaat. In dit blog deelt Angelique den Boef, Release Manager bij Focus Enterprise Solutions, een aantal nieuwe functionaliteiten van de Wave 2 2022.

Belangrijke data

Allereerst een paar belangrijke data rondom deze nieuwe Wave: De early access voor een aantal functionaliteiten ging al live op 1 augustus 2022, maar de functionaliteiten zijn algemeen beschikbaar vanaf 1 oktober 2022. Sommige van deze nieuwe functionaliteiten worden automatisch ingeschakeld, maar andere nieuwe functionaliteiten moeten door de beheerder zelf worden ingeschakeld of geconfigureerd. De functionaliteiten worden uitgebracht vanaf oktober 2022 (versie 10.0.29) tot en met maart 2023 (versie 10.0.31).

Heb je hulp nodig bij het inschakelen van deze nieuwe functionaliteiten of vragen over de Wave 2 2022? Neem dan contact op met Focus Enterprise Solutions. Lees ook meer over onze nieuwe dienstverlening: SURA (Service Update Release Assistance) waarbij we jou ontzorgen bij dit soort updates.

De volledige releasenotes vind je op de website van Microsoft: https://docs.microsoft.com/en-us/dynamics365-release-plan/2022wave2/. Hierin staan ook de nieuwe functionaliteiten van de andere Dynamics 365 onderdelen. Maak je dus ook gebruik van het CRM systeem, Power BI of Power Apps van Dynamics 365, dan vind je hier ook de nieuwe functionaliteiten.

Dynamics 365 Finance

Een aantal nieuwe functionaliteiten welke worden toegevoegd aan Dynamics 365 Finance:

  • Verbeteringen in abonnementsfacturering: Door gebruik te maken van gesplitste facturering kun je meerdere klanten factureren vanuit één contract met één factureringsschema voor elke klant en wordt hun verantwoordelijkheid gedefinieerd.
  • Factuurautomatisering: leveranciersfacturen verwerken tijdens het importproces:
    Deze nieuwe functie verwerkt leveranciersfacturen automatisch wanneer de facturen worden geïmporteerd. Dit bespaart tijd en moeite en voorkomt fouten die kunnen ontstaan bij handmatige verwerking.
  • Financiele tags definiëren ter ondersteuning van analytische rapportage: Door financiele tags te gebruiken kun je vooraf gedefinieerde velden in boekingen volgen.De waarden van deze financiële tags kunnen vervolgens worden gebruikt voor rapportagedoeleinden of de grootboekvereffening. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van een tag om betalingsreferenties bij te houden welke worden gebruikt voor grootboekvereffeningen. Daardoor wordt het makkelijker om transacties te matchen.  Een ander voordeel van het gebruiken van tags is dat dit niet de performance negatief beïnvloed, zoals het alternatief van extra financiële dimensies.
  • Tijd besparen met automatische grootboekvereffing: Met deze nieuwe functie kun je debet- en credittransacties automatisch in het grootboek afstemmen en ze als vereffend markeren. Dit bespaart tijd en voorkomt handmatig werk.
  • Nieuw bankafstemmingsrapport: Het bankafstemmingsrapport biedt duidelijke, algemene informatie over de bankafstemmingsstatus en banktransactiegegevens binnen een bepaalde periode, met ondersteuning voor betere auditgegevens.
  • OCR voor leveranciersfacturen: implementatiewizard: Deze functie biedt een kant-en-klare OCR-oplossing (Optical Character Recognition) voor de verwerking van leveranciersfacturen. Hiermee reduceer je het vereiste werk voor gegevensinvoer. Tevens voorkom je fouten omdat je door het gebruik van de wizard niet meer handmatig gegevens hoeft in te vullen.
  • Factuurnummers langer maken: Indien nodig kun je factuurnummers langer maken. Hierdoor ben je flexibel om de factuurnummers aan te passen naar de manier die aansluit bij je organisatie.

De volledige releasenotes vind je op de website van Microsoft: https://docs.microsoft.com/en-us/dynamics365-release-plan/2022wave2/

Dynamics 365 Supply Chain Management

Ook voor Dynamics 365 Supply Chain Management zijn nieuwe functionaliteiten beschikbaar. Deze zijn beschikbaar voor de onderdelen Voorraad en logistiek, productie, planning, inkoop, productinformatiebeheer en magazijnbeheer.

  • Variabel gereserveerde hoeveelheden bijhouden binnen toewijzingen: het was al mogelijk om de verdeling van de beschikbare voorraad te plannen. Dit kon echter lang duren, waardoor er sprake kon zijn van oversell of overconsumptie. In de nieuwe release is er sprake van een realtime situatie, door het aanmaken van zachte reserveringen binnen toewijzingen.
  • Bronproducten en materialen van meerdere leveranciers: Planningsoptimalisatie ondersteunt nu sourcing van meerdere leveranciers. Daardoor is het mogelijk om ratio’s voor leverancierssourcing vast te stellen en toe te passen op de hoofdplanning. Denk aan een regel dat 70% van het materiaal via leverancier X aangekocht moet worden en 30% via leverancier Y.
  • Productinformatie weergeven in de taal van de gebruiker: Deze nieuwe functie is vooral interessant voor bedrijven met vestigingen wereldwijd. Voor elke rechtspersoon kan een taal worden gespecifieerd, welke kan verschillen van de systeemtaal. Gebruikers krijgen vervolgens alle productnamen en beschrijvingen automatisch te zien in de taal die aan de entiteit is toegewezen.
  • Combineren van bestellingen: Deze functie biedt de mogelijkheid om kosten van verkochte goederen te verlagen en een betere waarde te bieden aan de eindklant.

De volledige releasenotes vind je op de website van Microsoft: https://docs.microsoft.com/en-us/dynamics365-release-plan/2022wave2/

Standaard ingeschakelde functies in versie 10.0.29

Cross-app functionaliteiten bieden gebruikersgemak voor alle gebruikers. Deze functies zijn in de aankomende release standaard ingeschakeld in Dynamics 365 maar kunnen nog steeds handmatig uitgeschakeld worden. In wave 1 2023 (april 2023) zullen deze echter wel verplicht worden:

  • Verbeteringen voor opgeslagen weergaven voor dialoogvensters en query’s.
  • Mogelijkheid om tegelformaten te selecteren en te wijzigen zodat de werkruimte wordt geoptimaliseerd.
  • Het bladeren door verschillende onderdelen van formulieren (zoals de navigatiebalk, het hoofdformulier of het actiepaneel) is verbeterd.
  • Op pagina’s met transactiedetails, zoals verkooporders, kunnen gebruikers met de draaitabbladen schakelen tussen de kop- en regelaspecten van de pagina. 
  • Het laden van meldingen van het actiecentrum is versneld.

Hulp bij het installeren van updates

Voor je deze update installeert is het belangrijk om te weten wat de impact is van deze update voor jouw ERP-systeem. De update kan namelijk gevolgen hebben voor maatwerk of add-ons. Wij kunnen je daarbij helpen. Met SURA (Service Update Release Assistance) helpen we jou om jouw Dynamics 365-omgeving gestructureerd te updaten. Lees meer hierover in mijn eerder verschenen blog ‘Geen omkijken meer naar Microsoft service updates met SURA‘.

Meer weten?

Wil je meer weten over de aankomende Wave 2 2022, wil je hulp bij het installeren van deze nieuwe release of heb je andere vragen over Dynamics 365? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

SURA voor hulp bij Wave updates van Dynamics 365

Reageren is gesloten.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, blogs, downloads en events? Meld je aan voor de nieuwsbrief.