Dynamics 365 Wave 1 2022: Wat is er nieuw?
Microsoft Dynamics 365 is inmiddels een vast onderdeel van menig IT-landschap. Het platform biedt een veelzijdig portfolio van intelligente bedrijfsapplicaties voor de diverse zakelijke onderdelen van een onderneming. Microsoft brengt in april en oktober van elk jaar twee grote updates uit van Dynamics 365. Die staan bekend als ‘Waves’. In deze Waves worden nieuwe functies, functionaliteiten en verbeteringen geïntroduceerd.
In dit artikel vertellen we je meer over de eerste Wave van 2022 en de grootste veranderingen voor Dynamics 365 Finance en Supply Chain Management (ook wel bekend als Finance & Operations). Wat verandert er en wat betekent dat voor jou?
Hoe zat het ook alweer met updates?
Wat betreft updates werken 365 Finance en Supply Chain Management net wat anders dan andere Dynamics-producten. Je bent namelijk niet gebonden aan twee grote update-momenten per jaar. Door het jaar heen zijn er meerdere kleine updates en twee grote updates (de Waves). Je bepaalt als organisatie grotendeels zelf welke updates voor jou interessant zijn.
Je bent dus niet verplicht om updates af te nemen. Microsoft hanteert wel de regel dat iedere klant twee tot acht keer per jaar moet updaten. Tussen twee updates mag je er maximaal drie overslaan. In deze blog vind je meer informatie over de regels en werkwijze van Microsoft ten aanzien van het updaten van 365 Finance & Supply Chain Management
Op 25 januari van dit jaar publiceerde Microsoft de documentatie van de eerste Wave voor Dynamics en het Power Platform van 2022. De early access voor een aantal van de features in Wave 1 ging live op 31 januari 2022. De features zijn vanaf 1 april 2022 algemeen beschikbaar.
Dynamics 365 Finance
Laten we beginnen met een kort overzicht van de belangrijkste nieuwigheden in Dynamics 365 Finance.
- Factuurregels maken op basis van de parameter voor de hoeveelheidsoptie in ‘Leveranciers’. Deze functie vermindert het aantal taken dat een administratief medewerker moet uitvoeren als hij extra regelitems aan facturen toevoegt. Door het proces van het toevoegen van regelitems te automatiseren, passen bedrijven zich met deze functie efficiënt aan veranderende omstandigheden aan.
- 1099-rapportherzieningen voor 2021. Met deze verbetering voldoe je aan de huidige regelgeving, die op 1099-verwerking van toepassing is voor het belastingjaar 2021.
- Factuurnummers langer maken. Met deze functie worden factuurnummers in ‘Leveranciers’ langer gemaakt, waardoor je meer flexibiliteit hebt om factuurnummers aan te passen op manieren die beter aansluiten bij de behoeften van je eigen organisatie.
- Factuurautomatisering. Deze functie, die onderdeel uitmaakt van de automatisering van leveranciersfacturen, bespaart administratief medewerkers tijd en helpt ook bij het verminderen van fouten die ontstaan door handmatige verwerking.
Dynamics 365 Supply Chain Management
Ook Dynamics 365 Supply Chain Management is verrijkt met een aantal interessante verbeteringen. Dit zijn de belangrijkste:
- Productinformatie delen over de grenzen. Bedrijven met veel rechtspersonen en een grote productportfolio (zoals grote verkoop- en distributienetwerken) hebben vaak te maken met een aanzienlijk aantal gedupliceerde productgegevens. Met deze functie kun je vrijgegeven productgegevens delen tussen rechtspersonen, waardoor de hoeveelheid bij te houden gegevens vermindert. Tegelijkertijd wordt het onderhoud van productstamgegevens vereenvoudigd.
- Ondersteuning van de planningsoptimalisatie. Een op prioriteiten gebaseerde planning geeft voorrang aan aanvullende orders, zodat een dringende aanvraag prioriteit krijgt boven minder belangrijke aanvragen. Dit stelt bedrijven in staat om hun serviceniveaus te verhogen, minder voorraad aan te houden en prioriteit te geven aan het gebruik van geleverde en beschikbare materialen.
Dit artikel gaat alleen globaal in op Finance & Supply Chain Management. Voor alle info en de nieuwe functionaliteiten van de andere Dynamics-producten, verwijzen we je graag naar: https://docs.microsoft.com/en-us/dynamics365-release-plan/2022wave1/.
Managed Applications om jou te helpen
Focus Enterprise Solutions helpt jou graag om het beste uit Dynamics 365 Finance en Supply Chain Management te halen. Daarom bieden wij Managed Applications aan, wat neerkomt op extra support, ook na de implementatie. Onze ervaren consultants nemen jouw omgeving na de implementatie in beheer. Ze onderhouden de kennis en alle mogelijke aanpassingen die je in de loop van de tijd nog wilt doorvoeren en helpen bij updates. Zo beheren zij jouw volledige lifecycle management.
Je kunt op ons rekenen voor support en consultancy op de standaard- én maatwerkaanpassingen. Daarnaast heb je via onze Managed Applications ook toegang tot de beste ondersteuning (premium support) van Microsoft en krijg je nog sneller hulp bij incidenten in jouw cloudomgeving. Een belangrijk onderdeel van het concept van Managed Applications is ons Business Continuity Program. Dit brengt de impact van de nieuwste releases van Microsoft voor jouw omgeving in kaart. Wij testen tijdig en passen waar nodig je omgeving aan, zodat jij optimaal kunt profiteren van de nieuwste release, en de continuïteit van je 365-omgeving gewaarborgd blijft.
Meer weten?
Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? En wil je meer weten over onze Managed Applications, en het beste blijven halen uit Dynamics 365 Finance en Supply Chain Management? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Focus Enterprise Solutions.
Reageren is gesloten.