De kracht van Copilot ontketenen in Dynamics 365 Finance en Supply Chain Management

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met Stanislav Chakhovich, Senior Consultant Business Applications bij Sulava*.

Mensen zijn geprogrammeerd om te creëren en te innoveren. De drang om verbinding te maken met de kern van ons werk leeft in ons allemaal. Helaas besteden velen van ons veel tijd aan repetitieve en geestdodende taken die weinig toegevoegde waarde toevoegen aan bedrijfsprocessen en het dienstenportfolio van uw bedrijf. Gelukkig kan de kracht van de volgende generatie AI je op verschillende manieren helpen. Microsoft Copilot combineert de kracht van LLM’s (Large Language Models) met gegevens in de Microsoft Graph- en Microsoft 365-apps en fungeert als een virtuele assistent die workflows eenvoudiger, minder vervelend en effectiever kan maken.

Maar wat is Copilot precies? En wat zijn de belangrijkste voordelen op het gebied van Microsoft Dynamics 365 Finance en Supply Chain Management (SCM)? Wij spraken met Stanislav Chakhovich, Senior Consultant Business Applications, bij onze Neighbor (zusterbedrijf) Sulava*. Lees verder en kom erachter!

Wat is Copilot?

Copilot is de naam van Microsofts kunstmatige intelligentie (AI). Er zijn verschillende Copilots uitgebracht die verschillende taken voor verschillende doeleinden kunnen uitvoeren. Je kunt Copilot zien als een AI-aangedreven assistent die kan helpen met een breed scala aan taken, zoals coderen, schrijven, afbeeldingen genereren en vragen beantwoorden. Copilot kan jouw werk gemakkelijker maken en de productiviteit verbeteren. 

Het Copilot-ecosysteem is gefragmenteerd en bestaat uit verschillende Copilots, elk op maat gemaakt voor een specifiek doel of een bepaalde reeks taken. Het huidige volwassenheidsniveau van de verschillende Copilots varieert. De Copilot die bekende Microsoft 365-applicaties en -diensten omvat, zoals Word, PowerPoint, Excel, Outlook en Teams, is – in onze ogen – qua functionaliteit en gebruikerservaring bijna volwassen. Het kan je helpen om in een oogwenk tekst- en concept e-mails te genereren, vergaderingen samen te vatten en notulen voor te bereiden, presentaties op te stellen en de eerste gegevensanalyse uit te voeren, etc.. Hetzelfde geldt voor Business Chat dat werkt in de LLM, de Microsoft 365-apps en je gegevens, en welke statusupdates kan genereren op basis van vergaderingen, e-mails en chatthreads.

De integratie van Copilot in de ERP-omgeving van Dynamics 365 Finance en Supply Chain Management is nog niet zo vergevorderd, maar het is veelbelovend en in staat tot een mooi en waardevol takenpakket. En bovendien leert en verbetert het systeem continu.

Copilot-functionaliteiten in Dynamics 365 Finance

Als we de toegevoegde waarde van Copilot voor Dynamics 365 Finance en Supply Chain Management willen bekijken, moeten we kijken naar de reeds beschikbare of aankomende Copilot-functies die interessant zijn als je met dit ERP-systeem werkt. Laten we beginnen met Finance.

Coördinator Openstaande betalingen

Met de functie overzicht openstaande betalingen kun je een door AI gegenereerd overzicht krijgen van de openstaande betalingen van een klant in de werkruimte van de incassocoördinator. Je hebt ook de mogelijkheid om AI-gegenereerde herinneringsmails te verzenden.

Het doel van de collectiecoördinator is drieledig:

  1. Het biedt je op een snelle en beknopte manier relevante klantinformatie.
  2. Je kunt betere beslissingen nemen voor en over je klanten. Verbeterde marketingcampagnes en gepersonaliseerde aanbiedingen zijn daar voorbeelden van.
  3. Je kunt de efficiëntie verhogen door herinneringsmails op te stellen die je kunt bewerken en vervolgens naar klanten kunt sturen.

Administratief en rapporterend medewerker

Traditionele administratieve taken, het verzamelen van gegevens en het schrijven van rapporten zijn vaak niet alleen tijdrovend, maar ook foutgevoelig en inconsistent. Een Copilot-functionaliteit die in februari 2024 beschikbaar komt, biedt gebruikers de mogelijkheid om conversatietaal te gebruiken om taken uit te voeren zoals het instellen van beveiliging, het organiseren en zoeken naar rapporten en het maken van nieuwe rapporten en grafieken.

De voordelen? Door gebruik te maken van generatieve AI kun je veel tijd besparen, nauwkeurigheid en consistentie garanderen en de kosten verlagen, zodat werknemers zich kunnen concentreren op taken met een hogere waarde en strategische planning. Het gebruik van generatieve AI bij administratieve taken en het genereren van rapporten biedt bedrijven ook een concurrentievoordeel op het gebied van efficiëntie, kostenbesparing en strategisch voordeel.

Copilot-functionaliteiten in Microsoft Dynamics 365 SCM

Copilot kan ook waardevolle ondersteuning bieden voor Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management. Laten we een paar van de (aankomende) functies voor Supply Chain Management in meer detail bekijken.

Betere inkoop beslissingen

Dynamics 365 Copilot biedt een gesprekservaring die helpt bij het nemen van betere inkoop beslissingen in het licht van nieuwe informatie of wijzigingen met betrekking tot inkooporders. Dynamics 365 SCM maakt gebruik van Copilot in procure-to-pay-processen en biedt een conversationele gebruikerservaring die helpt betere inkoop beslissingen te nemen na ontvangst van nieuwe informatie of wijzigingen in inkooporders.

Het maakt gebruik van natuurlijke taal om gebruikers te helpen bij het filteren en organiseren van wijzigingen en stelt acties voor op basis van een analyse van hun downstream-impact. Het identificeert bijvoorbeeld welke geplande downstream verkoop-, productie- of onderhoudswerkorders niet kunnen beginnen zoals gepland vanwege gewijzigde leveringsdata. Voorlopig zal deze functionaliteit alleen beschikbaar zijn in de Verenigde Staten, maar misschien brengt Microsoft het in de nabije toekomst ook op de Europese markt.

Voorraad controleren via natuurlijke taal

Vanaf december kun je met Copilot natuurlijke taal gebruiken om de inventaris te controleren. In plaats van de voorraadniveaus en de beschikbaarheid van producten te controleren door de nodige rapporten te genereren, kun je eenvoudig een vraag in het Engels (of een andere ondersteunde taal) typen en direct resultaten krijgen. Je hoeft niet door menu’s, tabbladen of velden te navigeren en je hoeft niet de exacte product-ID’s, locatie-ID’s of afmetingen te weten. Dit maakt het een stuk eenvoudiger om je omnichannel-voorraad over alle kanalen en organisaties heen op een slimme en handige manier te controleren.

AI-inventarisatiechatbot

Met Copilot kun je ook een AI-inventarischatbot toevoegen aan je app of website. Deze virtuele assistent biedt API’s die invoer in natuurlijke taal ondersteunen voor productvragen en informatie geven over voorraadniveaus op verschillende locaties. Je kan eindklanten de selfservice-ervaring bieden waarmee ze de producten kunnen identificeren die ze nodig hebben, kunnen controleren of ze op voorraad zijn en, wanneer een product niet op voorraad is, indien nodig alternatieve producten kunnen vinden.

Continue verbetering en ontwikkeling

Hoewel het aantal Copilot ERP-functionaliteiten nog vrij beperkt is, is Microsoft continu bezig met het verbeteren en uitbreiden van Copilot. Aangezien Copilot gratis is en beschikbaar is bij de meeste Dynamics 365-apps en -services, is de drempel om deze virtuele assistent uit te proberen en te ontdekken laag. Er zijn geen extra tests en proeven nodig. Je hoeft alleen de functie aan te zetten, iets waar Focus Enterprise Solutions bij kan helpen. Copilot heeft ook alle geavanceerde beveiligingsfuncties die je van een premium Microsoft-service mag verwachten.

Omdat elke Microsoft-service en -set applicaties een eigen Copilot heeft, kun je de service selectief en in overeenstemming met je eigen behoeften en voorkeuren gebruiken. En aangezien Copilot nog steeds groeit en zich snel ontwikkelt, zal de service de komende maanden en jaren alleen maar beter en completer worden.

Meer informatie

Wil je meer weten over Copilot en de toegevoegde waarde ervan voor Dynamics 365 ontdekken? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen je graag meer hierover.

* Focus Enterprise Solutions is, net zoals Sulava, onderdeel van The Digital Neighborhood. Als pioniers op het gebied van Microsoft Cloud- en AI-technologieën en een community van 13 onafhankelijke technologiebedrijven die gespecialiseerd zijn in Microsoft Cloud- en AI-diensten, staan we op alle onderdelen klaar om je te helpen. Laten we kennismaken!  

Reageren is gesloten.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, blogs, downloads en events? Meld je aan voor de nieuwsbrief.