Het belang van support (Managed Services) voor Dynamics 365

FOCUS Support Managed Applications Dynamics 365

Bij menig bedrijf is Microsoft Dynamics 365 inmiddels een belangrijke hoeksteen van het IT-landschap. Maar Dynamics 365 is geen statisch pakket; Microsoft breidt het geregeld uit met nieuwe features of updates. Het managen van 365 is best een klus, zeker als je als organisatie niet heel ruim in de specialistische IT-kennis zit.

Managed support voor Dynamics 365 is daarom heel waardevol, ook als je wel ruim in je IT-kennis zit. Toch is er soms enige scepsis en neemt lang niet elk bedrijf het af. Organisaties maken zich bijvoorbeeld zorgen over de kosten, denken dat ze zelf voldoende kennis in huis hebben of verwachten dat het samenwerken met een externe partner omslachtig is. In dit blog lees je waarom die angsten ongegrond zijn als je kiest voor Managed Applications van Focus Enterprise Solutions.

Redenen waarom organisaties afzien van support voor Dynamics 365

Organisaties hebben verschillende redenen waarom ze twijfelen aan of afzien van Managed Support voor Dynamics 365. De onderstaande argumenten passeren vaak de revue:

  1. We hebben zelf al een applicatiebeheerder die alles weet van Dynamics 365. We kunnen alle vraagstukken dus prima intern afhandelen.
  2. De kosten voor support zijn te hoog. Het is nog maar zeer de vraag of dat prijskaartje opweegt tegen de zakelijke voordelen.
  3. Als Dynamics 365 eenmaal is geïnstalleerd, hoef ik niets meer te doen. 
  4. Wij hebben Dynamics 365 een tijd geleden al geïnstalleerd en toen ook geen support afgenomen. We hebben al die tijd nooit problemen gehad met het platform.
  5. Samenwerken met een externe IT-partner is omslachtig. Je moet altijd maar afwachten of je bij een dringend probleem de juiste personen te pakken krijgt. Je bent bovendien veel tijd kwijt aan heen en weer bellen en mailen.

Maar zijn deze aannames terecht?

De waarde van support via Managed Services

Bij nader inzien blijken veel van de bovengenoemde aannames niet te kloppen. Lees waarom support wel degelijk belangrijk is en wat de extra meerwaarde van Managed Services is.

1. Een persoon kent nooit het hele landschap

Geen enkele persoon kan jouw hele IT-landschap kennen. Als dat wel zo was, bestonden er niet zo enorm veel deelspecialismen binnen de IT. Vergeet ook niet dat Dynamics 365 geen eilandje binnen je IT-landschap is, maar interacteert met andere systemen, platforms en applicaties. Ook een applicatiebeheerder hoeft dus niet alles te weten. Wij zien veel verschil bij organisaties, iedere situatie is anders. Zo zijn er organisaties waar één applicatiebeheerder zit die begeleiding nodig heeft, maar ook bedrijven met vijf applicatiebeheerders die veel zelfstandiger zijn, maar toch support afnemen. Iedere situatie is anders.

Omdat Focus Enterprise Solutions een premiumpartner van Microsoft is, krijg je via Managed Services 24/7-support van Microsoft in het geval van downtime.

Support via Managed Services heeft vele voordelen, waardoor wij een aanvulling kunnen zijn voor jouw applicatiebeheerder. Zo profiteer je van ons netwerk van experts, waarmee wij kunnen schakelen om jouw vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Daarnaast hebben we goede contacten bij Microsoft en doen we continu nieuwe kennis en ervaring op dankzij ons werk voor een gevarieerd spectrum aan organisaties. Met een SLA heb je bovendien de zekerheid dat je applicaties altijd draaien.  Daarnaast reserveren we capaciteit in de agenda’s waardoor er altijd iemand klaar staat voor je. Support via Managed Services heeft dus zeker een grote meerwaarde, ook als je al een applicatiebeheerder in dienst hebt.

2. De kosten voor stilstand of uitval zijn hoger

Kiezen voor support via Managed Services is zeker een investering. Maar die weegt uiteindelijk ruimschoots op tegen een (totale) stilstand van je business bij een (grote) storing. Run je bijvoorbeeld een distributiecentrum waar 150 man urenlang duimen staan te draaien omdat Dynamics 365 platligt? Dan ben je veel meer geld kwijt dan de kosten die je maakt voor support. Omdat Focus Enterprise Solutions een premiumpartner van Microsoft is, krijg je via Managed Services 24/7-support van Microsoft in het geval van downtime. Zo los je een probleem veel sneller op en neemt het risico op downtime af.

Goede support ontlast bovendien je applicatiebeheerder, waardoor die meer tijd kan steken in andere waarde toevoegende werkzaamheden.

Bij Managed Services heb je met een klantcoördinator altijd een vast aanspreekpunt. Zo krijgt je support een vertrouwd gezicht in de vorm van een specialist die jouw situatie, organisatie en IT-landschap door en door kent.

3. Microsoft ontwikkelt continu door, maar jij ook

Microsoft ontwikkelt Dynamics 365 voortdurend door. Zo brengt het tien updates per jaar uit, waarvan je er drie verplicht moet doorvoeren. Daarnaast spelen er natuurlijk ook ontwikkelingen binnen jouw organisatie. Denk aan groei van het klantenbestand, een fusie, nieuwe gebruikerswensen of wijzigingen in de wet- en regelgeving. 

Als je processen veranderen moet je ook systemen aanpassen. De praktijk leert dat je hier meestal wel een consultant of ontwikkelaar bij nodig hebt. Managed Services helpt je bij het inrichten en ontwikkelen van het systeem bij wijzigingen. Hoewel je Dynamics 365 nu misschien gebruikt zonder support, kunnen situaties altijd veranderen. Aarzel dan ook niet om alsnog te kijken naar de mogelijkheden van support in de huidige situatie.

4. Vast aanspreekpunt

Bij Managed Services heb je met een klantcoördinator altijd een vast aanspreekpunt. Zo krijgt je support een vertrouwd gezicht in de vorm van een specialist die jouw situatie, organisatie en IT-landschap door en door kent. Komt hij er een keer niet uit? Dan kan hij altijd terugvallen op een team van gekwalificeerde collega’s. De lijntjes zijn bovendien kort. De support is bereikbaar via de telefoon, e-mail, Teams en buiten kantooruren ook via een selfserviceportaal. Support kan eventueel ook op locatie plaatsvinden, al is dat in de praktijk meestal niet nodig. 

In het portaal kan een geautoriseerde contactpersoon verschillende vormen van dienstverlening aanvragen en de afhandeling volgen. Denk bijvoorbeeld aan het melden van een storing, het indienen van een wijzigingsverzoek of het aanvragen van extra ondersteuning. Onze medewerkers gaan vervolgens voor je aan de slag. Samenwerken met een externe IT-partner is dus helemaal niet omslachtig.

We hebben ook regelmatig overleg met klanten (statusupdates) en geloven in een open en eerlijke communicatie: samen nadenken over oplossingen en vraagstukken en de vrijheid hebben om zaken uit te spreken als iets niet goed zit. Op deze manier kun jij het beste uit jouw systeem halen.

Meer informatie

Werk je al met Dynamics 365, maar heb je nog geen support? Of ben je van plan om de veelzijdige applicatiesuite te gebruiken en wil je een hoge mate van ontzorging? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over Managed Services. Wij vertellen je er graag meer over!

Reageren is gesloten.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, blogs, downloads en events? Meld je aan voor de nieuwsbrief.